فیلم رد وان، نقد و بررسی تخصصی فیلم Red One 2024
نقدی که میخواهم از فیلم رد وان ارائه دهم، چندان خوشایند نیست. فیلم رد وان اکشن-کمدی کریسمسی پرخرج آمازون با بازی دواین جانسون و کریس ایوانز، نمادی از همه چیزهایی است که در سینمای پرهزینه امروزی اشتباه است.
فیلم مدام در تلاش است تا دنیایی جدید و پیچیده خلق کند، دنیایی که شاید قرار باشد پایهگذار چندین دنباله باشد اما در عمل، این جهانسازی بیش از حد اغراقآمیز و بیهدف به نظر میرسد. شوخیهای فیلم هم چندان گیرا نیستند و بیشتر شبیه تلاشهای ناموفقی برای خنداندن مخاطب هستند. فیلم رد وان در هویت خود دچار تردید است؛ نمیداند میخواهد یک فیلم اکشن جدی باشد یا یک کمدی سرگرمکننده. این دوگانگی باعث شده تا فیلم نتواند در هیچکدام از این ژانرها موفق باشد.
بر خلاف تصور بسیاری بر اساس تریلرها، Red One آنقدرها هم بد نیست. شاید روح کریسمس در آن جان تازه ای گرفته باشد. شاید هم به فیلم پرفروش سال ۲۰۰۵ شباهت داشته باشد و در سال ۲۰۲۴، شگفتیساز شود. Red One آن ذغال کثیف ته جوراب نیست که انتظارش را داشتید. البته، این لزوماً به معنای یک هدیه عالی زیر درخت هم نیست.
داستان فیلم رد وان
کالوم دریفت (با بازی دواین جانسون)، رئیس واحد محافظت ویژه بابانوئل در قطب شمال، از کاهش روحیه کریسمس در جهان خسته شده است. او و بابانوئل (با بازی جی. کی. سیمونز) قرنهاست که دوشادوش هم کار میکنند، اما کال احساس میکند که جادوی کریسمس رو به افول است. همین موضوع باعث میشود که او تصمیم به ترک قطب شمال بگیرد و نامه استعفای خود را بنویسد.
اما درست قبل از کریسمس، اتفاقی غیرمنتظره رخ میدهد: بابانوئل توسط جادوگر شیطانی گریلا (با بازی کیرن شیپکا) ربوده میشود! کال از زوئی هارلو (با بازی لوسی لیو)، متخصص امور ماوراءالطبیعه، درخواست کمک میکند. با هم پی میبرند که محل مخفی قطب شمال توسط یک هکر حرفهای و شکارچی جایزه به نام جک اومالی (با بازی کریس ایوانز) لو رفته است.
جک، یک بازنده تمامعیار که در زندگی شخصی و حرفهای شکست خورده، به طرز عجیبی درگیر ماجرایی میشود که سرنوشت کریسمس را تغییر میدهد. او که نه تنها در تربیت پسرش دیلن موفق نبوده، بلکه به شکل مضحکی از نوزادان آبنبات میدزدد و حتی به عنوان یک ناتی لیستر سطح ۴ شناخته میشود، به نظر نمیرسد گزینه مناسبی برای نجات دنیا باشد. اما وقتی تهدیدی جدی متوجه قطب شمال و خود بابانوئل میشود، جک به طور ناخواسته به این ماجراجویی کشیده میشود.
با وجود اینکه جک هرگز به وجود بابانوئل اعتقاد نداشته و از زندگی روزمرهاش خسته شده بود، حالا باید با کال، رئیس امنیت قطب شمال، همکاری کند تا بابانوئل ربوده شده را پیدا کنند. این زوج ناهمگون که از دو دنیای متفاوت آمدهاند، مجبورند کنار هم قرار بگیرند تا کریسمس را نجات دهند. این داستان آشنا، ترکیبی از اکشن، کمدی و ماجراجویی است که پیشتر در فیلمهای موفق دیگری مثل “Central Intelligence”، “Baywatch” و “Red Notice” با حضور دواین جانسون دیده بودیم.
کال و جک، از آدمبرفیهای دیوونه گرفته تا قلعهی کرامپوس، هر بلایی سرشون اومده. حالا تصور کنین این دو تا با هم برن سراسر دنیا رو زیر و رو کنن! از تبدیل ماشینهای اسباببازی به ماشینهای واقعی تا ماجراهایی خندهدار، فیلم رد وان یه کمدی اکشن جذابیه که طرفدارای راک رو حسابی سرگرم میکنه. مخصوصا اگه از فیلمهای کریسمسی باحال خوشتون بیاد!
فیلم رد وان انگار مخاطب خودش رو نمی شناسه
با خرسهای قطبی حرفزن، الفهای وحشتناک کامپیوتری و خود بابانوئل، فیلم رد وان انگار فقط برای بچههای خیلی کوچک ساخته شده که هنوز به بابانوئل اعتقاد دارند. اما با توجه به رده سنی PG-13، فیلم رد وان برای این گروه سنی مناسب نیست. اگر چندتا از حرفهای بدش رو کم کنن، میتونست رده سنی PG بگیره و بچههای بیشتری بتونن ببیننش. البته فیلم رد وان سرگرمکننده هست و کلی صحنه خندهدار داره، اما وقتی خیلی از بچهها نمیتونن فیلم رد وان رو ببینن، انگار که فیلمسازا اشتباهی کردن.
جیک کاسدان با همکاری دواین جانسون در سری فیلمهای جومانجی به موفقیت چشمگیری دست یافت و انتظارات را فراتر برد. اما با وجود موفقیتهای گذشته، به نظر میرسد کاسدان در فیلم Red One مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این تغییر جهت ممکن است ناشی از تلاش برای ساخت فیلمی متفاوت و خارج از ژانر محبوب جومانجی باشد. با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که کاسدان صرفاً به دلیل همکاری قبلی با جانسون، بدون برنامهریزی دقیق، وارد این پروژه شده باشد.
لحظات فراموش نشدنی
فیلم رد وان در تلاش برای یافتن تعادلی میان طنزهای تکراری و شروع یک مجموعه جهانی، کمی گیج به نظر میرسد. با این حال، فیلم رد وان خالی از جذابیت نیست. شوخیهای فیلم، از سردرگمیهای بامزهی کریس ایوانز در برابر سنتهای کریسمس تا دیالوگهای عجیب و غریب دواین جانسون، لحظات خندهداری را خلق میکنند.
دنیای خیالی فیلم نیز جالب و خلاقانه طراحی شده است. بابانوئل ورزشکاری که سیمونز به تصویر کشیده، کاملا با فضای اکشن و ماجراجویی فیلم هماهنگ است. ایده قطب شمال نظامیشده، اگرچه عجیب به نظر میرسد، اما به فیلم هویتی متفاوت میبخشد. با این حال، فیلم رد وان به جای پرداختن به مفاهیم عمیقتر، بیشتر روی کمدیهای فیزیکی و رابطه دوستی بین جانسون و ایوانز تمرکز میکند.
یکی از صحنههای ماندگار فیلم، زمانی است که کال و جک به قلعه مخفی کرامپوس نفوذ میکنند. در این سکانس، طراحی کرامپوس به طرز چشمگیری از تصورات رایج متفاوت است. با گریم عملی استادانه، این شخصیت شیطانی به شکل ترسناک و بدیعی به تصویر کشیده شده است. طراحی موجودات دیگر نیز از این خلاقیت بهرهمند شده و جلوههای بصری فیلم را به سطح بالاتری میبرد. در مقایسه با بسیاری از فیلمها که به طور گسترده از CGI استفاده میکنند، این سکانس با تکیه بر جلوههای عملی، تجربهای منحصربهفرد و به یاد ماندنی را برای بیننده رقم میزند.
نقدی دیگر را بخوانید : فیلم شایعات
جانسون، همانند نقشهای معمولش در بلاکباسترها، اینجا هم نقش یک مرد مغرور و کمی گستاخ را بازی میکند. او کارش را خوب انجام میدهد، اما عملکردش آنچنان ماندگار نیست. برخلاف فیلمهایی مثل Central Intelligence یا Jumanji: The Next Level که جانسون اجازه داد جنبه بامزهتر شخصیتش دیده شود، اینجا او کمی محافظهکارانه بازی کرده و فرصت درخشش در نقشهای کمدیتر را از دست داده است.
ایوانز هم مثل همیشه جذابیت خاصی به نقش جک میبخشد. او با بازی در نقشهای آرامی مثل استیو راجرز بیشتر شناخته میشود، اما در نقشهایی که کمی تیز و کنایهآمیز هستند هم درخشیده است. اینجا هم او به خوبی توانسته نقش یک هکر بدبین و افسرده را بازی کند، حتی اگر این تفاوت با نقش کاپیتان آمریکا کمی عجیب به نظر برسد.
با تمرکز بیش از حد بر لیو و کمرنگ شدن سایر شخصیتها، فیلم رد وان فرصتهای داستانی بسیاری را از دست میدهد. شیپکا در نقش گریلای شرور، برخلاف آنچه که از یک شخصیت با “داستان لایهای” انتظار میرود، نقش بسیار سطحی ایفا میکند. سیمونز نیز بهعنوان بابانوئل بدجنس، پتانسیل بالایی را نشان میدهد که متأسفانه پس از دقایق ابتدایی فیلم، به آن پرداخته نمیشود. به نظر میرسد تمرکز اصلی فیلم بر نمایشهای انفرادی لیو باشد و سایر شخصیتها در حاشیه قرار گرفتهاند.