فیلم ملاقات محرمانه یا کنکلاو، نقد فیلم بینظیر Conclave 2024
فیلم ملاقات محرمانه، با اجراهای درخشان و دیالوگهای گیرا، همچون برقی در تاریکی میدرخشد. ترکیب بندی هر فریم، به طرز شگفت انگیزی چشم نواز است و بر پیچشهای داستانی که در دو سطح همزمان هیجان انگیز هستند، تأکید میکند.
فیلم ملاقات محرمانه ما را به قلب یک آیین باستانی و مرموز میبرد؛ مجمعی که قرنها کنجکاوی بشر را برانگیخته است: انتخاب پاپ جدید. در پس این رویداد تاریخی، مبارزات پنهانی برای قدرت و مناقشاتی در مورد ارزشهای بنیادین، همچون زیر آبشاری خروشان جریان دارند و مخاطب را درگیر خود میکنند.
تماشای جزئیات پنهان این فرآیند وسوسهانگیز است، اما آنچه بیش از همه در فیلم ملاقات محرمانه طنینانداز میشود، وجه انسانی آن است: جاهطلبی، تردید، تعارض باورها، و کشمکش بین سنت و نوآوری.
فیلم ملاقات محرمانه با روایتی هوشمندانه و گاه طنزآمیز، ما را به درون دنیایی میبرد که تصور میکردیم از ما دور است و نشان میدهد که در نهایت، همه ما انسان هستیم. فیلم ملاقات محرمانه چالشبرانگیز و سرگرمکننده، یکی از آثار برجستهی سال است که ما را به تامل درباره خودمان و جامعهمان وامیدارد.
نقد فیلمی دیگر را بخوانید : فیلم تنها بمیر
با نفسهای سنگین و عجلهوار، کاردینال لورنس (رالف فاینس) کیف و زوکتوی خود را حمل میکند. کلاه جمجمه قرمز، نماد معمول کاردینالها، بر سر دارد. پاپ در حال جان سپردن است و لورنس به همراه دیگر روحانیون بر بالین او حاضر شده تا آخرین دعا را زمزمه کند.
اما او زودتر از دیگران آنجا را ترک میکند. ماموریت بعدی او، برداشتن حلقه ماهیگیر از دست پاپ است تا مهر قدرت شکسته شود. در این عمل، کشمکش و مقاومت ناخوشایندی احساس میشود؛ اولین نشانه از این که انتقال قدرت به سادگی صورت نخواهد گرفت. این تنها آغاز راهی پر از تنش و استرس است که نفسهای عمیق و تند کاردینال لورنس، گواه آن خواهد بود.
کاردینال لارنس، به عنوان رئیس جدید، رهبری کالج کاردینالها را بر عهده میگیرد. این کالج در یک اقامتگاه ویژه گرد هم آمده تا با رأیگیری، پاپ بعدی را برگزیند. محل برگزاری این انتخابات، کلیسای سیستین است. برگههای رأی پس از تکمیل، به صورت دستی شمارش و سپس سوزانده میشوند. تنها راه ارتباط در این فرایند، دود خروجی از دودکش است: دود خاکستری نشاندهنده عدم توافق بر روی نامزدی خاص و ادامه رایگیری است، اما دود سفید خبر از انتخاب پاپ جدید میدهد.
قدرت های عظیم در دست افراد شایسته
در فیلم ملاقات محرمانه گفته میشود که قدرتهای عظیم باید به دست کسانی بیفتد که نه تنها شایستهاند، بلکه آن را نمیجویند. این امر به ویژه در مورد مقام پاپ صادق است؛ کسی که برای تمام عمر رهبری کلیسای کاتولیک را بر عهده میگیرد.
پاپ، به عنوان نماینده مستقیم خدا بر روی زمین، در مسائل اعتقادی و اخلاقی حرف آخر را میزند و سخنانش مصون از خطا پنداشته میشود. همانطور که یکی از کاردینالها میگوید، هر یک از آنها در دل خود تصور کردهاند که اگر روزی به این مقام برسند، چه نامی را برای خود انتخاب خواهند کرد.
لارنس در فیلم ملاقات محرمانه، درگیر تردیدهای عمیق نسبت به نقش خود، تلاش بیامانی برای برآوردهسازی خواستههای متضاد کاردینالها دارد. با وجود تاکید بر پرهیز از شنیدن هرگونه نقص در نامزدها، او در مواجهه با شواهدی محکم، حتی حاضر به زیر پا گذاشتن قوانین میشود.
از سوی دیگر، آگاهی از محدودیتهای انسانی نامزدها، از جمله گناهان گذشته، روشهای غیر اخلاقی برای کسب آرا، و پایبندی به سیاستهای ارتجاعی، او را در موقعیتی دشوار قرار میدهد. لارنس، با درک شکستهای گذشته کلیسا، به دنبال حفظ بینقص شهرت آن است.
بازیگران برجستهای همچون جان لیتگو در نقش کاردینالی که حمایتهایش ممکن است مرز اخلاق را زیر پا گذاشته باشد و لوسیان مساماتی در نقش اسقفی آفریقایی که انتخابش میتواند پیامی جهانی از همبستگی باشد، اما رازی در گذشتهاش ممکن است او را از این رقابت کنار بگذارد، در فیلم ملاقات محرمانه درخشیدهاند.
لارنس، با حمایت دوستش کاردینال بلینی (استنلی توچی)، دیدگاههای لیبرالی خود را آشکارا بیان میکند و همین امر بسیاری از حامیان بالقوه را از او دور میکند. در سوی دیگر طیف، کاردینال محافظهکار تدسکو (سرجیو کاستلیتو) خواهان بازگشت به سنتهای قدیمی کلیسا و حذف مخالفان است. ایزابلا روسلینی نیز در نقش راهبهای تیزبین و ساکت ظاهر میشود که گرچه سعی در پنهان ماندن دارد، اما ناظر دقیق وقایع است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
فونتین، با بهرهگیری از چشمی تیزبین، صحنهای خیرهکننده را خلق میکند: ردیف کاردینالهایی با لباسهای سرخ رنگ که در برابر نگهبانان سوئیسی با لباسهای راه راه چند رنگ میدرخشند. معماری باشکوه واتیکان نیز همچون یک بازیگر مکمل، شکوه و عظمت این صحنه را دوچندان میکند. تضاد رنگها، نمادها و بافتها، تابلویی زنده از تاریخ، قدرت و پیچیدگی انسان را به تصویر میکشد.
بخش پایانی
فیلم ملاقات محرمانه با لحنی طعنهآمیز و تقریباً تخریبی، مخاطب را درگیر میکند. حتی در محلههای بسته، شایعات، افشاگریها و حوادث بهسرعت شخصیتها را در بر میگیرد و داستانی پرپیچوخم را شکل میدهند که حل آن به پیچیدگی مکعب روبیک است. غافلگیری پایانی، اگرچه در ابتدا تکاندهنده به نظر میرسد، اما بهگونهای طراحی شده که مانند آخرین قطعه از یک پازل، به داستان انسجام میبخشد.