فشار گذاری آمریکا و اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن قطر به منظور تأثیرگذاری بر حماس

فشار گذاری آمریکا و اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن قطر به منظور تأثیرگذاری بر حماس

4 / 02 / 1403 محمود اخبار 52 بازدید

با توجه به گزارش ارائه شده توسط گروه بین‌المللی خبرگزاری تسنیم، یک منبع فلسطینی امروز سه‌شنبه به شبکه المیادین لبنان اعلام کرد که دولت قطر به فشارهای قوی از سوی ایالات متحده و اسرائیل تحت فشار قرار گرفته است تا در رابطه با مذاکرات، فشارهای مشابهی را بر حماس به کار گیرد.

این منبع بیان کرد که اظهارات اخیر وزیر امور خارجه قطر درباره ارزیابی وساطت خود، پس از پرده برداری، انعکاس دقیقی از وضعیت واقعی است.

همچنین طبق گفته این منبع، حماس به همه طرف‌های درگیر در مذاکرات آتش‌بس اعلام کرده که به وساطت قطر در این پرونده اصرار دارد و هیچ جایگزینی را در این مورد قبول نمی‌کند.

از طرف دیگر، آمریکا از ترکیه خواسته است تا در روند مذاکرات به بن‌بست رسیده وارد شود و فشاری روی حماس بگذارد. بر اساس این گزارش، حماس از مشارکت ترکیه و حضور آن در پرونده مسئله فلسطین استقبال می‌کند، اما این حضور به معنای جایگزین کردن آن با قطر نیست.

همچنین، سخنگوی وزارت خارجه قطر، ماجد الانصاری، اعلام کرد که در مرحله فعلی مذاکرات، دوحه نیاز به بازبینی تلاش‌های میانجی‌گرانه خود دارد و به این تلاش‌ها پایبند است.

الانصاری همچنین بیان کرد که برخی از وزیران کابینه نتانیاهو اظهارات منفی درباره نقش قطر را ابراز کرده‌اند و هیچ جامعه جهانی نمی‌تواند حمله به رفح را که از ابتدا با مشکلات مواجه است، قبول کند. وی تأکید کرد که تمامی اقداماتی که برای جلوگیری از حمله احتمالی اسرائیل به رفح انجام می‌شود، با جدیت انجام می‌شود.

در پاسخ به ادعایی که منتشر شده بود و مبنی بر درخواست قطر از حماس برای تعطیلی دفاترش در این کشور، الانصاری بیان کرد که تا زمانی که تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر ادامه دارد، هیچ اعتباری برای پایان دادن به فعالیت دفاتر حماس در دوحه وجود ندارد.

دنبال چی میگردی؟
بخش دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *