فیلم مردی متفاوت، نقد و بررسی اختصاصی A Different Man 2024
سباستین استن با انجام یک عمل جراحی تهاجمی، ظاهر خود را به شکل شخصیتش در فیلم مردی متفاوت تغییر میدهد. اما او به زودی متوجه میشود که تغییر ظاهری لزوماً باعث تغییر احساسات درونی او نمیشود.
شاید این جمله شما را یاد فیلم کلاسیک ‘ثانیهها’ جان فرانکنهایمر در سال ۱۹۶۶ بیندازد که راک هادسون با امید به اثبات تواناییهای بازیگریاش در آن ایفای نقش کرد. البته این اتفاق نیفتاد، دستکم آن زمان. استن لانگ هم مدتی است که چنین ریسکهایی را میپذیرد و نقشهایش در دنیای سینمایی مارول را با فیلمهایی مثل فیلم مردی متفاوت، ‘تازه’ و ‘من، تونیا’ تعادل میبخشد. انگار او از این نقشهای متفاوت لذت میبرد و رها کردن ظاهر زیبایش برایش نوعی آزادی است. نکته جالب اینجاست که او در این فیلم تهیهکننده هم هست.
در اکثر لحظات کمدی تاریک آرون شیمبرگ، هم نویسنده و هم کارگردان، استن در زیر لایههای آرایشی سنگین پنهان میشود تا نقش مردی را بازی کند که چهرهای بشدت تغییر یافته دارد. طبق اطلاعات منتشر شده، استن با این گریم دقیق و باورپذیر در خیابانهای نیویورک قدم زد و حتی به کافه همیشگیاش رفت تا حس کند شخصیتش، ادوارد، در دنیای واقعی چگونه حرکت میکند.
یک شخصیت خارق العاده
اما نکتهی جالب دربارهی فیلم مردی متفاوت اینجاست که هیچگاه ادوارد را به عنوان یک شخصیت خارق العاده یا متمایز از دیگران نشان نمیدهد. بر خلاف بسیاری از فیلمها که شخصیتهای دارای معلولیت را اغلب به عنوان قهرمانانی خاص یا قربانیان شجاع به تصویر میکشند، ادوارد در این فیلم یک فرد معمولی با ضعفها و اشتباهات خودش است. او مهربان و کمی دستوپا چلفتی است. آرزوی بازیگر شدن دارد اما استعداد خاصی در این زمینه نشان نمیدهد. صحنههای اولیهی او در کنسرتی که برگزار میکند به طرز خندهداری بد است و تصمیمگیری او برای انجام این کار بیشتر از روی یک جاهطلبی خام و نادرست است.
شیوه روایت آرام و بدون اغراق شیمبرگ در داستان ادوارد، بهطور کامل با شخصیت او همخوانی دارد. فیلمبرداری ضخیم و ۱۶ میلیمتری وایت گارفیلد، به فیلم مردی متفاوت رنگ و بوی فیلمهای مستقل دهه ۷۰ نیویورک و طنز تلخ و پوچ آثار وودی آلن در آن دوره بخشیده است. این حس، بهویژه زمانی تقویت میشود که رناته رینسو در نقش اینگرید، همسایه نروژی و نمایشنامهنویس ادوارد، وارد داستان میشود.
نقدی دیگر بخوانید : فیلم هیولای شما
رینسو، ستاره درخشان درام تحسینشدهی سال ۲۰۲۱، «بدترین فرد جهان»، بار دیگر در نقش یک شخصیت پیچیده و جذاب ظاهر میشود. در فیلم مردی متفاوت، او زنی را به تصویر میکشد که در عین جذابیت، گاه رفتاری خودخواهانه از خود نشان میدهد. کاریزمای بینظیر رینسو باعث میشود تماشاگر حتی در لحظاتی که به او شک دارد، همچنان به تماشای او ادامه دهد.
ادوارد و اینگرید در یک دوستی غیرمنتظره قرار میگیرند که پتانسیل رشد و شکوفایی را در خود دارد. رابطه این دو شخصیت، آمیختهای از طنز و تنش است و پویایی قدرت بین آنها به طور مداوم در حال تغییر است. در طول فیلم، هر یک از آنها در مقاطع مختلف به دیگری نیاز پیدا میکنند.
چهره بد شکل
هنگامی که ادوارد چهره بد شکل خود را از دست داد، خود را به عنوان یک شخص کاملاً متفاوت دوباره اختراع می کند: یک مشاور املاک به نام گای. (فیلم مردی متفاوت با دیگر فیلم ترسناک بدن هفته، یعنی «مواد» ساخته کورالی فارگیت، یک فیلم دوگانه عالی خواهد بود.) اما علیرغم جذابیت تازه کشف شده اش، ناامنی اش همچنان او را آزار می دهد. استن در اینجا حسی اصیل از تداوم ایجاد میکند و خود را با همان رفتار خمیده و توقف گفتار مانند قبل حمل میکند. اتصال حمام نوار غواصی به خصوص ناخوشایند است. و هنگامی که یک غریبه فریبنده ظاهر می شود، هویت او در آشفتگی بزرگتری قرار می گیرد.
آدام پیرسون، بازیگر شناخته شدهای که با نقشآفرینی در فیلم تحسینشدهی “زیر پوست” به شهرت رسید، این بار در نقش اسوالد، یک نجیبزادهی بریتانیایی با ظاهری متفاوت، به ایفای نقش میپردازد. جالب توجه است که تغییر شکل صورت اسوالد، شباهت عجیبی به بیماری نادر نوروفیبروماتوز دارد؛ همان بیماری که خود پیرسون نیز به آن مبتلاست.
در فیلم مردی متفاوت، اسوالد با اعتماد به نفسی مثالزدنی، نگاه هر بینندهای را به خود جلب میکند. این مرد جذاب و هوشیار، با رویکردی کنجکاو به زندگی، در مقابل ادوارد، شخصیت اصلی داستان قرار میگیرد. ادوارد که از نظر ظاهری به اسوالد شباهت دارد، اما از نظر شخصیتی کاملاً متفاوت است، با دیدن اسوالد دچار سردرگمی شدیدی میشود. این تضاد شخصیتی، هستهی اصلی داستان را تشکیل میدهد.
موسیقی متن فیلم مردی متفاوت نیز به زیبایی بر پیچیدگی شخصیتها و فضای دراماتیک اثر تأکید میکند. اومبرتو اسمریلی، آهنگساز برجسته، با خلق ملودیهایی تأثیرگذار، احساسات درونی شخصیتها را به تصویر کشیده و به عمق داستان افزوده است.