انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت، نقد انیمیشن Tomb Raider: The Legend of Lara Croft 2024
از سال ۱۹۹۶ که مجموعه بازیهای Tomb Raider معرفی شد، این فرنچایز اقتباسهای سینمایی متعددی را تجربه کرده که انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت ساخته شد . آنجلینا جولی و آلیشیا ویکاندر در نقش لارا کرافت، ماجراجو و باستان شناس مشهور، بر پرده بزرگ سینما درخشیدند. اما تاکنون، این شخصیت محبوب در دنیای انیمیشن آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته بود. تنها استثناء، نسخه ۲۰۰۷ بود که مینی درایور در چند قسمت کوتاه، صداپیشگی لارا کرافت را بر عهده داشت. خوشبختانه، با انیمیشن “مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت” در سال ۲۰۲۴، این شخصیت محبوب بالاخره به حق خود در دنیای انیمیشن رسیده است. این انیمیشن، با وجود برخی نقاط ضعف، یک اقتباس هیجانانگیز و جذاب از بازیهای ویدیویی است.
در جدیدترین نتفلیکس، انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت پس از جدایی از دوستانش و یک اتفاق تلخ شخصی، به دنبال آرامش است. اما زمانی که یک دزد ماهر، یک مصنوع باستانی قدرتمند چینی را از کرافت مانور میدزدد، لارا مجبور میشود به سراسر جهان سفر کند تا آن را بازیابی کند. این انیمیشن که توسط تاشا هوئو ساخته شده، به عنوان دنبالهای بر سه گانه راهاندازی مجدد کریستال داینامیکس، لارا را در یک مسابقه نفسگیر برای یافتن این مصنوع اسرارآمیز قرار میدهد.
داستانهای پیچیده و جهانسازی گسترده
در ژانر ماجراجوییهای گنجیابی، به ویژه در سری بازیهای Tomb Raider، اغلب شاهد این هستیم که داستانهای پیچیده و جهانسازی گسترده، بر شخصیتپردازی اولویت پیدا میکنند. این موضوع، به ویژه در مورد شخصیت محوری داستان، یعنی لارا کرافت، صدق میکند. در بسیاری از اقتباسهای سینمایی و بازیهای این سری، انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت بیشتر به عنوان یک ابزار برای روایت داستانهای حماسی و اکشن عمل میکند تا یک شخصیت با عمق روانی. برای مثال، فیلمهای قدیمی Tomb Raider با بازی آنجلینا جولی، بیشتر بر جنبههای اکشن و ماجراجویی متمرکز بودند و از شخصیت پردازی لارا غافل شدند. انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت باید بتواند این تعادل را برقرار کرده و ضمن روایت یک داستان جذاب، به شخصیت لارا نیز به عنوان یک فرد پیچیده وچند بعدی بپردازد.
با وجود اینکه بازی Tomb Raider: The Legend of Lara Croft، Huo را وادار کرد تا دلیلی برای سرمایهگذاری در داستان و تاثیر ماجراجویی جدید بر شخصیت اصلی بیابد، اما این تصمیم برای حفظ لارا به عنوان یک کاشف جوان و در حال رشد ستودنی است. با توجه به اینکه این سریال دنبالهای بر سهگانه راهاندازی مجدد بود، میتوانست داستان را از زمانی که لارا به طور رسمی یک ماجراجوی شناخته شده بود، دنبال کند؛ اما حفظ این رویکرد، شخصیت او را پویاتر کرده است.
بازیهای جدیدتر لارا کرافت، به جای تمرکز صرف بر اکشن و ماجراجویی، به بررسی ابعاد اخلاقی و فلسفی ماجراهای او پرداختند. در «سایه تامب رایدر»، لارا با این پرسش مواجه شد که آیا کشف همه اسرار باستانی لزوماً به نفع بشر است یا خیر؟ پاسخ این پرسش در انیمیشن «افسانههای قدرت مصنوعات» نیز دنبال شد و نشان داد که لارا به درک عمیقتری از مسئولیتهای خود به عنوان یک کاوشگر رسیده است.
بیشک، جذابترین کنتراست در انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت بین لارا کرافت با صداپیشگی هیلی اتول و چارلز دورو با صداپیشگی ریچارد آرمیتاژ است. این دو شخصیت، همچون دو روی یک سکه، به تصویر کشیده شدهاند. رشد شخصیتی لارا از بازیهای قبلی به زیبایی نمایش داده میشود و چارلز تلاش میکند او را از انتقامجویی بازدارد. او با اشاره به سرنگونی ترینیتی پس از مرگ پدرش، به لارا نشان میدهد که انتقام ارزش این همه رنج را ندارد. با این حال، انیمیشن همواره طبیعت دلسوزانه لارا را حفظ کرده و نشان میدهد که او علیرغم تمام رنجها، هنوز هم انسانی مهربان است.
پیروی از بازی در انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت
با توجه به موفقیت آثاری همچون Arcane و Cyberpunk: Edgerunners که بر اساس بازیهای ویدیویی ساخته شدهاند، نتفلیکس همچنان به اقتباس از این بازیها ادامه میدهد. انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت جدیدترین نمونه از این همکاری است و یک بار دیگر، نتفلیکس با استودیو پاورهاوس انیمیشن همکاری کرده است. پاورهاوس که پیش از این با آثاری چون Castlevania، Nocturne، Skull Island و Masters of the Universe ثابت کرده که بهترین استودیو برای انیمیشنهای اقتباسی از بازیهای ویدیویی است، با سبک انیمه منحصربهفرد خود به دنیای تامب رایدر جان تازهای بخشیده است.
سبک استودیو، به طرز ماهرانهای به ماهیت احشایی و اکشن سریال افزوده است. از تعقیب و گریزهای ماشین گرفته تا مبارزات حماسی با موجودات ماورایی، همه چیز به اندازه بازیها هیجانانگیز است. پاورهاوس، با طراحی هنری چشمنواز و رنگهای زنده، به ویژه در صحنه افتتاحیه مقبره، به زیبایی و شکوه مکانهایی که لارا از آنها بازدید میکند پرداخته است و به طور کامل به ماهیت پازلی و ماجراجویی سری بازیها وفادار مانده است.
یکی از هوشمندانهترین تصمیمات پاورهاوس در انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت، استفاده از سبکهای متنوع انیمیشن برای نمایش عناصر ماورایی است. با هر اکتشاف جدید لارا و مواجهه با اشیاء باستانی، شاهد انیمیشنهای دستی خیرهکنندهای هستیم که یادآور آثار هنری چین باستان است. این انتخاب، علاوه بر زیبایی بصری، به عمق بخشیدن به داستان و ایجاد ارتباط عمیقتر بیننده با فرهنگهای باستانی کمک شایانی کرده است. با توجه به موفقیت این رویکرد، میتوان با اطمینان گفت که پاورهاوس در فصلهای آینده نیز به خلق تصاویری زیبا و الهامبخش ادامه خواهد داد و شاید شاهد استفاده از سبکهای هنری دیگر فرهنگها نیز باشیم.
انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت با وجود انیمیشن چشمنواز و توسعه شخصیت بهتر نسبت به نسخههای قبلی، به دلیل بازی بیش از حد امن با فرمول تکراری سری، نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. معرفی شخصیت منفی قدرتطلب، با وجود پرداختن به انگیزهها و پیشینه او، به دلیل پیشبینیپذیر بودن سیر داستان و پیروزی نهایی لارا، جذابیت خود را از دست میدهد. مرگ شخصیتهای آشنا، اگرچه تلاش شده تا به داستان عمق ببخشد، اما در نهایت نتوانسته است از کلیشهای شدن روایت جلوگیری کند.
انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت با وجود شباهتهایی که با نسخههای قبلی دارد، خوشحالیم که این فرانچایز محبوب بالاخره با انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت اقتباس کاملی پیدا کرد. امیدوارم از این نقد خوشتان آمده باشد. در صورتی که قصد دارید به ما انرژی دهید از بخش نظرات این کار را انجام دهید.
راستی توصیه میکنم حتما انیمیشن ربات وحشی را نیز تماشا کنید. انیمیشن ربات وحشی درباره رباطی است که با کلی حیوون دوست میشه و کلی چیز جدید کشف میکنه.