نقد فیلم

فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱، نقد و بررسی تخصصی فیلم Star Trek: Section 31 2025

۵/۵ - (۱ امتیاز)

امروز فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ مورد نقد و بررسی قرار میدهیم. در سال ۲۰۱۷، بازگشت میشل یئو به دنیای «پیشتازان فضا» نویدبخش اتفاقات جدیدی برای این فرنچایز بود. شخصیت فیلیپا جورجیو، به‌خصوص نسخه دنیای آینه‌ای او، به یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های «پیشتازان فضا: دیسکاوری» تبدیل شد. پس از خروج یئو، بحث‌ها درباره‌ی ساخت سریالی فرعی با محوریت فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ بالا گرفت.

این سازمان مرموز که در سایه‌ی ناوگان فضایی فعالیت می‌کند، می‌توانست بستری برای داستان‌های هیجان‌انگیز و پر از ابهام باشد. اما این پتانسیل داستانی با واقعیت فاصله زیادی داشت. دریافت جایزه اسکار توسط یئو برای فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» در سال‌های بعد، نشان داد که تمرکز او دیگر بر پروژه‌های سینمایی خواهد بود و بدین ترتیب، رویای ساخت سریال «بخش ۳۱» به پایان رسید.

اشتیاق یئو به ایفای نقش در فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ همواره پابرجا بود و همین امر موجب بازگشت او به این مجموعه برای آخرین حضور در قالب فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ شد. اگرچه دیدن یئو در صحنه‌های اکشن و درخشانش در فضا همواره جذاب است، اما Section 31 نه تنها استعدادهای او را به هدر می‌دهد، بلکه پتانسیل داستانی خود را نیز در قالب یک فیلم سرقت معمولی و فاقد عناصر هویتی Star Trek به نابودی می‌کشاند.

فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱، نقد و بررسی تخصصی فیلم Star Trek: Section 31 2025

چرا فیلم پیشتازان فضا: بخش ۳۱

کسانی که انتظار دارند در فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ به عمق عملیات پنهان استارفلیت نفوذ کنند یا با کنکاشی در گذشته فیلیپا جورجیو، پایانی باشکوه برای او ببینند، ناامید خواهند شد. فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ در نهایت، چیزی بیشتر از یک فیلم سرقت کلیشه‌ای در فضا نیست. فیلم، ماجرای گروهی از مزدوران ناهمگون را روایت می‌کند که ماموریت دارند مانع از دستیابی افراد شرور به یک شیء گرانبها شوند.

نقطه ثقل داستان بر شخصیت فیلیپا جورجیو (یئو) استوار است که اکنون در این جهان، روزگار خود را به عنوان مالک یک کلوپ پر زرق و برق در نقاط دورافتاده کهکشان سپری می‌کند. با آشکار شدن منشأ دنیای آینه‌ای شیء مورد بحث، فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ صرفاً به گذشته او در مقام امپراتریس تِران پرداخته و مضامین تکراری را دوباره مطرح می‌کند؛ مضامینی که پیش‌تر با پرداخت بهتر و روایتی جذاب‌تر به تصویر کشیده شده بودند.

ظهور یک سریال تلویزیونی

به نظر می‌رسد که ایده اولیه فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ برای یک سریال تلویزیونی که دیگر وجود ندارد، شکل گرفته بود. به جای خلق داستانی جدید و بلند، به نظر می‌آید که قوس داستانی یک فصل کامل، تکه‌تکه شده و به یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای تبدیل شده است. در این فرآیند، پروژه ظاهراً هر آنچه را که برای ایجاد حس اهمیت در مخاطب نسبت به اتفاقات روی صفحه لازم بود، از دست داده است. در حالی که با برخی شخصیت‌های موجود مانند جورجیو و کاپیتان آینده‌ی انترپرایز، ریچل گرت (کیسی رول) ملاقات می‌کنیم، بقیه خدمه، شخصیت‌های جدیدی هستند که فراتر از کلیشه‌های اولیه خود، توسعه چندانی پیدا نمی‌کنند.

حتما بخوانید : فیلم هشدار

حتی جورجیو و گرت نیز فراتر از آنچه قبلاً در مورد آنها می‌دانستیم، پیشرفتی ندارند و طرفداران بهتر است ماجراجویی‌های قبلی آنها را در این فرنچایز دوباره تماشا کنند. فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ همچنین کار چندانی برای توضیح یا روشن کردن اینکه بخش عملیات سیاه استارفلیت چیست یا چه کاری انجام می‌دهد، انجام نمی‌دهد و احتمالاً بینندگان را با سوالات بسیار بیشتری نسبت به پاسخ‌ها رها می‌کند.

فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱، نقد و بررسی تخصصی فیلم Star Trek: Section 31 2025

یکی از انتقادات اصلی به فیلمنامه فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱، عدم تمرکز بر لحظات کلیدی شخصیت فیلیپا جورجیو است. به جای نمایش عمق و پیچیدگی‌های این شخصیت، فیلم بیشتر به بازگویی وقایع گذشته بسنده می‌کند. سکانس آغازین فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱، با فلش‌بکی به تاجگذاری جورجیو در امپراتوری تِران، به جای پرداختن به ابعاد شخصیتی او، صرفاً به توضیح فداکاری‌هایش برای رسیدن به قدرت می‌پردازد.

این رویکرد، فرصت پرداختن به جنبه‌های تاریک و چندوجهی دنیای آینه‌ای «پیشتازان فضا» را از بین می‌برد و آن را به داستانی سطحی و بی‌هدف تبدیل می‌کند. استفاده از کلیشه «عاشقان ناکام» برای روایت پیشینه جورجیو، نه تنها کمکی به درک شخصیت او نمی‌کند، بلکه به کلیشه‌های زن‌ستیزانه دامن می‌زند. نکته قابل توجه این است که این داستان، هیچ چیز جدیدی به شخصیت جورجیو اضافه نمی‌کند، زیرا او قبلاً تجربه‌های مشابهی را در سریال «کشف» و در کنار مایکل و سارو از سر گذرانده است. در ادامه، داستان به شدت قابل پیش‌بینی می‌شود و مخاطب به راحتی می‌تواند پیچش‌های داستانی را حدس بزند.

جدا از روایت ناامیدکننده و شخصیت‌های تک‌بعدی، فیلمنامه با سیل عظیمی از دیالوگ‌های نامناسب و مبتذل روبرو است. یئو و بازیگران کارکشته‌ای چون رول، عمری هاردویک (Power)، سم ریچاردسون (Ted Lasso)، رابرت کازینسکی (Pacific Rim)، سون رویگروک (One Piece)، جیمز هیروکی لیائو (Barry)، هامبرلی گونزالس (Ginny & Georgia) و جو پینگو (The Expanse)، تمام تلاش خود را برای ارائه اجرایی قابل قبول با متنی که در اختیار دارند، به کار می‌گیرند و معدود شوخی‌هایی نیز در فیلم وجود دارد که تا حدودی مؤثر واقع می‌شوند.

با این وجود، حتی حضور میشل یئو، بازیگر برنده جایزه اسکار، نیز نمی‌تواند فیلمنامه‌ای را که به‌طور جدی از عبارت “sexytime” استفاده می‌کند، نجات دهد. علاوه بر این، انتخاب غیرمنتظره و نامناسب یک بازیگر برای نقشی کوتاه که از جزئیات آن صرف نظر می‌کنیم، پایانی را برای فیلم رقم می‌زند که آنقدر بی‌ربط و ناهماهنگ است که نمی‌تواند آنطور که احتمالاً سازندگان قصد داشتند، به شکل طنزآمیز و خنده‌دار به نظر برسد.

حیف از استعدادها

با وجود آنکه بیشتر بخش‌های فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ نسبتاً کسل‌کننده است، عناصری معدود اما درخشان در آن به چشم می‌خورد که پتانسیل بالقوه این پروژه را برای تبدیل شدن به یک سریال تلویزیونی جذاب یا حداقل فیلمنامه‌ای قوی‌تر نشان می‌دهد. یئو و هاردویک شیمی فوق‌العاده‌ای با یکدیگر دارند و هر زمان که در یک صحنه حضور دارند، ارزش آن را دارد که توجه تماشاگر را به خود جلب کنند.

حتما بخوانید : فیلم چمدان

صحنه‌های آن‌ها سرشار از کشمکش و دیالوگ‌های جذاب است و به وضوح نشان می‌دهد که جورجیو و شخصیت آلوک ساهار با بازی هاردویک، می‌توانستند یک رابطه «می‌خواهند/نمی‌خواهند» (Will-they-won’t-they) عالی را در قالب فصل‌های ۲۲ قسمتی سریال‌های Star Trek به نمایش بگذارند. رول نیز بازی قابل قبولی در نقش ریچل گرت جوان ارائه می‌دهد و اگر فرصت بیشتری به او داده می‌شد، تماشای ایفای نقش او در روزهای ابتدایی یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای استارفلیت می‌توانست لذت‌بخش باشد.

فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱، نقد و بررسی تخصصی فیلم Star Trek: Section 31 2025

کارگردان اولاتونده اوسانسانمی که پیش‌تر ۱۴ قسمت از سریال Discovery و چند اثر کوتاه از دنیای Star Trek را کارگردانی کرده، به خوبی با این فضا آشناست. به نظر می‌رسد او نیز مانند بازیگران، تمام تلاش خود را برای بهبود فیلمنامه‌ای که چندان پتانسیل بالایی ندارد، به کار بسته است. همکاری او با گلن کینان در مقام مدیر فیلمبرداری و بارتولومیو بورچام به عنوان تدوینگر، به خلق لحظات بصری جذابی منجر شده است. برخی شوخی‌های تصویری، به‌ویژه نماهای زوم خلاقانه، تماشاگر را به خندیدن با فیلم ترغیب می‌کنند.

صحنه‌های اکشن و مبارزه نیز با وجود ضعف‌های روایی، هیجان‌انگیز و دیدنی از آب درآمده‌اند. همچنین، طراحی صحنه توسط پل کربی و طراحی لباس توسط گرشا فیلیپس، به غنای بصری فیلم افزوده و فضاسازی و شخصیت‌پردازی را بهبود بخشیده است.

با توجه به پتانسیل نهفته در مضامین و بازیگرانش، فیلم پیشتازان فضا بخش ۳۱ شاید می‌توانست به عنوان یک قسمت دو بخشی قابل قبول برای یک سریال تلویزیونی فرضی، قابل تحمل باشد. اما به عنوان یک اثر سینمایی مستقل، هم به راحتی از یاد می‌رود و هم موجب سرخوردگی می‌شود، زیرا علاقه‌مندان به «استار ترک» به سختی می‌توانند رگه‌هایی از عناصر اصلی و شناخته‌شده این مجموعه را در محصول نهایی پیدا کنند.

محمود عطارباشی

اگر شما هم مثل من عاشق فیلم و سریال هستید، اینجای مناسب‌ترین مکان برای شماست! من قراره شما رو با دنیای جذابی از فیلم‌ها آشنا کنم. از تریلرهای نفس‌گیر تا کمدی‌های بامزه، از درام‌های احساسی تا علمی‌تخیلی‌های هیجان‌انگیز، همه و همه رو اینجا بررسی می‌کنیم. پس آماده باشید برای سفری هیجان‌انگیز در دنیای سینما!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *