فیلم در همین حال روی زمین، نقد و بررسی تخصصی فیلم Meanwhile on Earth 2024
امروز می پردازیم به نقد و بررسی فیلم در همین حال روی زمین، اگر با موجودات فضایی روبرو شویم، چه احساسی خواهیم داشت؟ آیا ترس از تنها نبودن بر ما غلبه میکند یا شگفتی از وجود موجوداتی فراتر از تصوراتمان؟ فیلم در همین حال روی زمین به کارگردانی ژرمی کلاپین، این پرسشها را در قالبی علمیتخیلی و هیجانانگیز بررسی میکند.
فیلم در همین حال روی زمین که در گوشهای از فرانسه و در دل یک خانواده داغدار روایت میشود، به موضوعاتی گستردهتر از تماس با فرازمینیها میپردازد. در فیلم در همین حال روی زمین، فقدان و تلاش برای بازگشت عزیزان، به اندازهی حضور موجودات بیگانه، بر شخصیتها تأثیرگذار است. با وجود برخی کندیها در روایت، پایان فیلم به صورت آرام و تأملبرانگیزی به مخاطب ارائه میشود.
فیلم در همین حال روی زمین در چه مورد است؟
فیلم با یک سکانس آرام و دلنشین آغاز میشود که به تدریج به صحنههای پرجنب و جوش و واقعی زندگی تبدیل میشود. در این میان، با السا، دختری جوان و رویاپرداز، آشنا میشویم که نقشآفرینی درخشانی از مگان نورثمن را شاهدیم. السا که مادرش در خانه سالمندان کار میکند، روزهای خود را با کشیدن نقاشی و رویاپردازی سپری میکند. اما فقدان ناگهانی برادرش، فرانک، زندگی آرام او را به هم میریزد. وجود مجسمهای به یادبود برادرش، او را درگیر احساسات متناقضی کرده است.
فیلم در همین حال روی زمین، خانوادهای که تلاش میکنند تا ناپدید شدن فرزندشان را فراموش کنند، به زندگی روزمره عادت کردهاند. شبیه به فیلم کمتوجه Animalia، این فیلم نیز قبل از کشاندن ما به دنیایی فراتر از تصور، زندگی عادی شخصیتها را به تصویر میکشد. زمانی که السا، در نیمهشب صدای برادرش فرانک را میشنود، زندگیاش دگرگون میشود. او متوجه میشود موجوداتی برادرش را ربودهاند و برای بازگرداندن او، باید افرادی خاص را به آنها تحویل دهد. این معامله، قیمتی گزاف دارد و السا را در موقعیتی دشوار قرار میدهد.
در ابتدا، ممکن است این پرسش ذهن مخاطب را درگیر کند که تا چه اندازه رویدادهای فیلم واقعی هستند و تا چه حد محصول تخیلات و اشتیاق السا برای یافتن برادرش است. اما به زودی مشخص میشود که این رخدادها ریشه در واقعیت دارند و نادیده گرفتن صحنههای تأثیرگذار فیلم در همین حال روی زمین، این ادعا را زیر سوال میبرد. با این حال، فیلم از پاسخ دادن به برخی پرسشهای عمیق و حتی آزاردهنده خودداری میکند.
لحظاتی از خشونت تکاندهنده و خونین، لحظاتی نزدیک به وحشت وجودی را به تصویر میکشد که پیش از بازگشت به درام اصلی از دست دادن، مخاطب را شوکه میکند. فیلم در همین حال روی زمین با بهرهگیری از این پیچیدگیها، به هنر تفسیر السا از ناپدید شدن برادرش میپردازد. انیمیشنهای پراکنده در طول فیلم در همین حال روی زمین، به ویژه نقاشیهای ساده و سیاه و سفید، این تفسیر را به بهترین شکل ممکن بیان میکنند. صحنههای گفتگوی دو نفره در مقابل پنجرهای که زیبایی و وحشت را همزمان به تصویر میکشد، نفس را در سینه حبس میکند.
اثر علمی تخیلی
حتی برای دوستداران انیمیشن خیرهکنندهی «بدنم را گم کردم»، جابهجایی ماهرانهی کلاپین بین سبکهای مختلف در «Meanwhile on Earth» تجربهای منحصربهفرد است. اگرچه بخشهای لایو اکشن به پای انیمیشن جذاب نیستند، اما فیلمبرداری زیبای روبرت هیواِرت، که پیشتر فیلم «پسران بد: سوار یا بمیر» را کارگردانی کرده بود، همچنان مخاطب را مجذوب خود میکند. موسیقی تماشایی دن لوی، که در «بدنم را گم کردم» نیز درخشیده بود، به فیلم جان تازهای بخشیده است. با وجود داستانی ویرانگر و وهمآور، برخی تصمیمگیریهای عجولانه در روند روایت، کمی از تأثیرگذاری احساسی فیلم میکاهد. با این حال، پایانبندی قدرتمند، تمامی اجزای فیلم را به هم پیوند میزند.
نقدی دیگر را بخوانید : فیلم شرور
غم و اندوهی که بر فیلم سایه افکنده، هرچند اجتنابناپذیر، در پایان به تمامی اجزای داستان پیوند میخورد و ضربهای عمیقتر به بیننده وارد میکند. اگرچه “Meanwhile on Earth” به روشنی استعارهای از سوگ است، اما اوجگیری داستان با فداکاری السا، فراتر از یک مصیبت شخصی است. روایت رنجهای السا به هیچ وجه اغراقآمیز یا سادهانگارانه نیست. بازی ظریف بازیگر نروژی، شک و تردید را در پس چهره قوی شخصیتش آشکار میکند و این تضاد، آسیبپذیری او را بیشتر نمایان میسازد.
فیلم در همین حال روی زمین به شیوهای شگفتانگیز نشان میدهد که چگونه فقدان میتواند ما را از شناخت خودمان دور کند و در دریای بیهدف زندگی رها سازد. سکانس پایانی، با تلفیقی از واقعیت و رویا، همزمان شادیآور و غمانگیز است. دو سفر موازی به پایان میرسند و ما بار دیگر به زیباییهای ساده زندگی مینگریم، اما این زیباییها در گذر زمان محو میشوند. با وجود این، میتوانیم به وجود فیلمسازانی همچون کلاپین که چنین آثاری خلق میکنند، خوشحال باشیم.