انیمیشن تولیدات رویایی، نقد و بررسی کارتون Dream Productions 2024
امروز می پردازیم به نقد و بررسی انیمیشن تولیدات رویایی، در اوایل امسال، انیمیشن درون و بیرون ۲ نه تنها پرفروشترین فیلم سال ۲۰۲۴، بلکه پرفروشترین فیلم انیمیشن تمام دورانها شد. Inside Out 2 همچنین اولین فیلم پیکسار پس از Toy Story 4 در سال ۲۰۱۹ بود که موفق به فروش یک میلیارد دلار در سراسر جهان شد.
برای مقایسه، Inside Out 2 در آخر هفته افتتاحیه خود تقریباً همان مقداری را به دست آورد که Elemental در کل پخش داخلی خود کسب کرد. اما چه چیزی در مورد Inside Out 2 است که این فیلم را به چنین موفقیتی بدل کرده است، به خصوص پس از سال ها انتشار متوسط پیکسار، و همچنین گفتگوهای مکرر در مورد اینکه پیکسار آن چیزی نیست که قبلاً بود؟
گفتنش سخت است، اما شخصا، فرنچایز Inside Out همیشه احساس میکرده است که استودیو یک بار دیگر جادو را در یک بطری ثبت میکند، با مفهومی که یادآور روزهای اولیه پیکسار است، زمانی که هر ایده درخشان و تاثیرگذار بود. با داستان دختر جوان رایلی، همانطور که او بزرگ میشود و با احساساتش کنار میآید، پیکسار یک بار دیگر فرنچایزی مانند بزرگترین ستارهاش، داستان اسباببازی، دارد.
Inside Out می تواند وقتی رایلی بزرگ می شود به او بازگردد و به بچه ها نگاهی بازیگوش و صادقانه به آنچه دارند می گذراند، با داستانی که بزرگسالان می توانند با آن همدردی کنند و حقیقت را در آن ببینند. زیبایی Inside Out این است که، بله، این است. دنیایی مفرح و بازیگوش پر از امکانات و تخیل، اما با هسته عاطفی (جناسی که در نظر گرفته نشده است) که به اندازه هر چیزی که پیکسار ساخته است ضربه می زند.
انیمیشن تولیدات رویایی که در سال جاری از پلتفرم دیزنی+ پخش شد، به عنوان یک پل ارتباطی میان دو فیلم موفق «درون و بیرون» و دنباله آن عمل میکند. این سریال ما را به درون ذهن رایلی میبرد و به تماشای فعالیتهای تیم فیلمسازی مینشینیم؛ تیمی خلاق که مسئول خلق رویاهای رنگارنگ رایلی هستند. چنین ایدهای پتانسیل بالایی برای خلق لحظات طنزآمیز و جذاب داشت و به نظر میرسید که میتواند به اندازه دو فیلم اصلی، مخاطبان را سرگرم کند.
انیمیشن تولیدات رویایی اگرچه توانست به خوبی جایگاه خود را در دنیای «درون و بیرون» تثبیت کند و لحظات سرگرمکنندهای را برای مخاطب رقم بزند، اما نتوانست آن عمق احساسی و طنز هوشمندانهای را که در دو فیلم اصلی شاهد بودیم، ارائه دهد. در واقع، این سریال در مقایسه با آثار قبلی این فرانچایز، کمی سطحیتر به نظر میرسد و نتوانست به اندازه کافی دل مخاطبان را به دست آورد.
چرا انیمیشن تولیدات رویایی
در انیمیشن تولیدات رویایی سال ۲۰۲۴، دنیای ساختگی استودیوی ذهن رایلی، زیر نظر کارگردانی دقیق و باسابقه به نام پائولا خرمالو، شکل میگیرد. بزرگترین موفقیت پائولا، رویاپردازیهای شیرین رایلی در دوران نوزادی حول پستانک او بود؛ رویاهایی که حالا با بزرگ شدن رایلی، به خاطرهای دور تبدیل شدهاند. با افت محسوس محبوبیت رویاهای پائولا، ژان دوبری، رئیس سختکوش استودیو، تصمیم میگیرد تغییراتی اساسی ایجاد کند.
در این میان، جانل، دستیار وفادار و خلاق پائولا، فرصت طلایی کارگردانی رویاهای شخصی رایلی را به دست میآورد و رؤیای دیرینهاش را محقق میکند. اما این تغییر، پائولا را با چالشی جدید روبرو میکند؛ همکاری با زنی به نام زنی، کارگردانی جوان و جسور که رویکردی تجربی و فراتر از انتظار به رویاهای رایلی دارد. در این شرایط، پائولا باید تلاش کند تا با زنی هماهنگ شود و بار دیگر به موفقیت دست پیدا کند.
انیمیشن تولیدات رویایی با بهرهگیری هوشمندانه از شخصیتهای محبوب فیلم «درون و بیرون» همچون شادی، غم و سایر احساسات، پیوستگی داستانی را حفظ میکند. واکنشهای این شخصیتها به تصمیمات تیم تولید رویا، نشان از حضور فعال آنها در داستان دارد و به سریال اجازه میدهد تا مسیر منحصر به فرد خود را طی کند. این رویکرد، ضمن کاهش نیاز به حضور بیش از حد بازیگران فیلم اصلی، به پرسشهایی که ممکن است درباره سرنوشت احساسات در قسمت دوم فیلم مطرح شود، پاسخهای ضمنی ارائه میدهد. این سریال که در بازه زمانی بین دو فیلم اصلی قرار میگیرد، به جهان جذاب درون ذهن رایلی عمق بیشتری میبخشد.
در انیمیشن تولیدات رویایی، رویاها تنها خیالپردازیهای شبانه نیستند؛ آنها پیامآورانی هستند که داستانهایی تأثیرگذار و ماندگار را برای رایلی به ارمغان میآورند. با نزدیک شدن به اولین رقص مدرسه، ترسهای رایلی اوج میگیرند و او برای غلبه بر آنها به کمک نیاز دارد. استودیوی رویاپردازی در ذهن رایلی، یعنی دریم پروداکشن، با خلق رویاهای خاص، او را در این مسیر همراهی میکند. از یک سو، رویاها به رایلی کمک میکنند تا بر اضطراب ناشی از این رویداد اجتماعی مهم غلبه کند و از سوی دیگر، او را تشویق میکنند تا به مادرش بگوید که تمایلی به پوشیدن لباس دستدوز او ندارد.
انیمیشن تولیدات رویایی تاثیری مثل انیمیشن درون بیرون ۲ ندارد
یکی از جذابترین بخشهای انیمیشن تولیدات رویایی بدون شک اجرای روان پل و آیواد است؛ تماشای پویایی و هماهنگی آنها همیشه لذتبخش است. اما در سوی دیگر، پائولا خرمالو را داریم؛ یک کارگردان قدیمی که در گذشته موفقیتهای زیادی کسب کرده و حالا تلاش میکند تا دوباره به اوج برسد. او همچنان به روشهای قدیمی خود پایبند است و متوجه نیست که دنیای امروز به رویکردی تازه نیاز دارد.
زینی، در مقابل، با ایدههای نوآورانه خود، به دنبال خلق رویاهایی متفاوت است. تماشای تلاش جانل برای ساخت یک رویای همدل با رایلی نیز بسیار جالب است. اگر قرار باشد “درون و بیرون ۳” ساخته شود، قطعا حضور پل و آیواد دوباره هیجانانگیز خواهد بود. اما در انیمیشن تولیدات رویایی، تمرکز بیشتر بر روی تضاد بین نسلها و رویکردهای مختلف کارگردانان است تا ارائه یک الگوی مشخص برای رویاهای موفق.
عجیب آن است که با وجود چهار قسمت، مدت زمان انیمیشن تولیدات رویایی کوتاهتر از هر یک از فیلمهای «درون و بیرون» است و به همین دلیل، احساس شتابزدگی در آن موج میزند. هر قسمت توسط مایک جونز، نویسنده مشترک «سَول» و «لوکا»، نگاشته شده؛ اما به نظر میرسد زمانی کافی برای پرداختن به شخصیتها و ایجاد ارتباطی معنادار با آنها اختصاص داده نشده است.
به دلیل محدودیت زمانی، تمرکز داستان بیش از آنکه بر انگیزههای پائولا برای تأثیرگذاری بر زندگی رایلی باشد، بر موفقیتها و شکستهای گذرای او معطوف شده است. بیشک واکنشهای رایلی به رویدادهای عجیب و غریب رویاهایش را میبینیم، اما این واکنشها عمق و تأثیرگذاری لازم را ندارند. اگر «درون و بیرون» را به یاد آوریم، میبینیم که چگونه احساسات شخصیتپردازی شده بودند و چه تأثیر عمیقی بر رایلی و مخاطب میگذاشتند. این انیمیشن به زیبایی نشان میداد که چگونه تجربیات درونی و بیرونی بر یکدیگر تأثیر میگذارند. متأسفانه، انیمیشن تولیدات رویایی نتوانسته است به چنین تعامل پیچیدهای دست یابد.
با توجه به محدودیت زمانی ۸۲ دقیقهای، انیمیشن Dream Productions 2024 فرصت کافی برای پرداختن به عمق این ایده را پیدا نمیکند. این موضوع به ویژه در قالب یک مجموعه چند قسمتی، که انتظار میرود به مخاطب فرصت بیشتری برای همراهی با شخصیتها بدهد، آزاردهنده است.
به نظر میرسد سازندگان برای صرفهجویی در زمان، روشی آسان و سطحی را برای انتقال احساسات شخصیتها انتخاب کردهاند و به جای نشان دادن طبیعی این احساسات، ترجیح دادهاند تا شخصیتها به طور مستقیم به دوربین توضیح دهند. این رویکرد در قسمت پایانی به اوج خود میرسد؛ جایی که شخصیتها به سرعت و بدون عمق کافی، درسهای خود را فرا میگیرند و به یک پایانبندی عجولانه و بدون تأثیرگذاری احساسی میرسند. اگر فرصت بیشتری به این مجموعه داده میشد، میتوانستیم شاهد روایت کاملتر و عمیقتری باشیم.
در حالی که تلاش برای جدا کردن مسیر دریم پروداکشنز از سری موفق درون و بیرون قابل تحسین است، اما این جدایی به قیمت از دست رفتن عناصر جذاب و مشترک این دو دنیای خیالی تمام شده است. انیمیشن تولیدات رویایی تجربه ای لذتبخش و گذران دلپذیری است، اما پس از گذشت یک ساعت و نیم، مخاطب احساس کمبود میکند؛ خصوصاً زمانی که با مقایسه آن با درون و بیرون ۲ که به نظر میرسد هنوز برای مخاطبان بزرگسالتر جذابتر است، این احساس تشدید میشود. انیمیشن تولیدات رویایی فاقد آن قلب تپنده و طنز هوشمندانهی فیلمهای قبلی است، اما با این وجود، همچنان یک رویای شیرین و دلنشین محسوب میشود.